• 12 maanden: wat moet je kindje juist eten en wat kun je beter niet geven?

12 maanden: wat moet je kindje juist eten en wat kun je beter niet geven?

Vanaf 1 jaar gaat je kindje met de pot mee eten, maar mag je kleintje alles eten wat jij ook eet? Wat is slim om te geven aan je baby en welke etenswaren kun je het beste vermijden?

Wat is het energie behoefte van mijn kindje vanaf 1 jaar?
Op deze leeftijd mag je kindje vrijwel alles eten: groenten en fruit, vetten, vlees, eieren, vis, melk en zuivelproducten. Zijn energiebehoeften zijn echter anders dan die van jou. Wist je dat zijn porties voedsel niet meer mogen zijn dan een kwart van die van een volwassene? Aangepaste porties voorkomen dat kindjes te veel eten en verminderen het risico op overgewicht of obesitas. De behoeften van elk kind variëren afhankelijk van de fysieke activiteit maar worden over het algemeen geschat op 100 kcal / kg. De dagelijkse energie-inname moet ongeveer als volgt worden verdeeld:

  • 50% koolhydraten (graanproducten, aardappels, peulvruchten, groente en fruit).
  • 35% vet (oliën, boter, vet)
  • 15% eiwit (dierlijk of plantaardig)

Koolhydraatrijke producten die arm zijn aan goede voedingsstoffen (zoals frisdrank, koek en snoep) kan je beter beperken.

Wat zijn de specifieke voedingsbehoeften van kindjes vanaf 1 jaar?

Op deze leeftijd zijn kindjes geen kleine volwassenen. Ze hebben nog specifieke behoeften aan bepaalde voedingsstoffen zoals voldoende calcium, vitamine D, ijzer, vet en niet te veel eiwitten.

• Calcium en vitamine D
Vitamine D is belangrijk voor kinderen in de groei. In deze periode wordt veel calcium opgeslagen in de botten en tanden. Vitamine D speelt daar een belangrijke rol bij omdat het de opname van calcium bevordert. Jonge kinderen zijn meestal niet in staat voldoende vitamine D aan te maken of op te nemen uit de voeding. Daarom beveelt Kind & Gezin aan alle kinderen tot en met de leeftijd van 6 jaar dagelijks 400 IE (Internationale Eenheden) vitamine D te geven het hele jaar door. Dit onafhankelijk van de soort melkvoeding die ze naast de vaste voeding krijgen.

• IJzer
IJzer is een belangrijke voedingstof. Het is de voornaamste bouwsteen van hemoglobine, dat verantwoordelijk is voor het transporteren van zuurstof door het bloed naar alle organen. Voldoende ijzer in de voeding is ook belangrijk voor een goede werking van de hersenen en de spieren. 

IJzer zit in:
  • vlees, vleeswaren en gevogelte (20g tot 30g per dag zijn voldoende)
  • volkorenbrood, volkorenpasta en peulvruchten zoals bruine bonen en linzen
  • sommige groenten zoals spinazie, bietjes, zoete aardappels, broccoli.

Plantaardig ijzer wordt minder makkelijk opgenomen door het lichaam dan ijzer uit dierlijke producten. Vitamine C stimuleert de opname van plantaardig ijzer. Geef daarom bij elke maaltijd ook groente of fruit aan je kleintje die rijk zijn aan vitamine C.

• Gezonde vetten
Jonge kinderen hebben gezonde (onverzadigde) vetten nodig. Deze zijn onmisbaar als brandstof en bouwstof voor het lichaam. De goede vetten zitten in olijfolie, margarine, halvarine en ook in vette vis (zoals bijvoorbeeld zalm).

• Aangepaste melkvoeding
Kindjes vanaf 1 jaar krijgen bij voorkeur een aangepaste melkvoeding (borstvoeding of groeimelk). Samen met de bijvoeding levert deze melkvoeding de voedingstoffen die je kindje nodig heeft voor een goede groei en ontwikkeling. Hou je wel aan de aanbevolen hoeveelheid van 350 à 500 ml melkvoeding per dag. Dit is voldoende, zo krijgt je kindje niet te veel eiwitten binnen.

Welke etenswaren geef je liever niet of niet te vaak aan je 12 maanden kindje?
De volgende etenswaren worden afgeraden of dienen beperkt te worden bij jonge kinderen vanaf 1 jaar:

  • Rauw vlees, rauwe vis en producten met rauwe melk of ei worden afgeraden bij kindjes op deze leeftijd. Die kunnen schadelijke bacteriën bevatten waar ze gevoeliger voor zijn.
  • Bij jonge kinderen is het goed om de inname van zout en suiker te beperken. Voeg dus geen zout aan het eten toe en geef geen kant-en-klaarmaaltijden voor volwassenen aan je kindje want die bevatten vaak veel zout en verzadigde vetten. Kies liever voor producten uit de babyvoeding-schap. Dit geldt ook voor chips en snacks. Ontdek onze verantwoorde tussendoortjes voor kindjes vanaf 12 maanden, met aangepaste gehaltes aan suiker, zout en vetten conform de babyvoeding wetgeving. 
Top