• 15-18 maanden: wat is gezonde voeding voor je kindje?

15-18 maanden: wat is gezonde voeding voor je kindje?

Deze fase is belangrijk voor het ontwikkelen van goede eetgewoonten later. Het is dus essentieel dat je kindje gezond en gevarieerd eet. Ook de hoeveelheid voeding dient aangepast te zijn aan zijn behoeften. Hierbij een aantal tips om je te helpen je kindje goede eetgewoonten aan te leren.

Wat is gezonde en gevarieerde voeding voor je peuter en waarom is dat zo belangrijk?
Door je kindje een breed scala aan voedzame voedingsmiddelen te geven zorg je voor een gezonde en gevarieerde voeding. Elk voedingsmiddel bevat andere voedingsstoffen. De verschillende voedingsmiddelen vullen elkaar aan om je kleintje alle voedingstoffen, vitaminen en mineralen te geven die nodig zijn voor een goede groei en ontwikkeling. Variatie vermindert ook het risico op voedselselectiviteit later. Varieer dus volop en ook met kleuren. Er is namelijk een direct verband tussen de kleur van groenten en fruit en de voedingsstoffen die ze bevatten.
 
Welke porties tussen 15 en 18 maanden?
Elke peuter is anders en in principe goed in staat zelf te bepalen hoeveel eten hij nodig heeft. Het bordje hoeft dus niet leeg en een tweede bordje mag ook. De ene dag zal je kleintje meer eten dan de andere. Dit is niet erg. Laat je kleintje de portiegrootte bepalen. Je bepaalt wel welke voedsel soorten in welke verhouding er op het bordje komen. Een evenwichtige maaltijd voor je peuter bestaat uit:
 
Groenten
Tussen de helft en 2/3 van het bordje, bij het middag- en avondeten.
Varieer met smaken en kleuren en kies bij voorkeur voor seizoensgroenten.
 
Meervoudige koolhydraten bronnen
Tussen 1/3 en de helft van het bordje, bij het middag- en avondeten.
Varieer met de verschillende soorten: brood, aardappel, rijst, pasta, griesmeel, quinoa, ...
Vergeet ook niet peulvruchten (linzen, witte/bruine/rode bonen, kikkererwten, enz.) regelmatig aan te bieden, bij voorkeur gepureerd vóór 18 maanden.
 
Eiwitbronnen
Ongeveer 30 g per dag, dat wil zeggen 6 theelepels vlees of vis of een half ei.
Eén keer per dag, bij voorkeur bij het middageten (of verspreid over 2 maaltijden).
 
Vetten
2 theelepels plantaardige olie, crème fraîche of boter.
 
Kruiden
Voeg geen zout toe. Gebruik liever kruiden, zoals peterselie, bieslook, kervel, basilicum en venkel. Wees voorzichtig met sterk smakende kruiden en pikante specerijen.
 
En als toetje, fruit of een zuivelproduct.
Water is de enige drank voor je peuter. Vruchtensap mag af en toe maar dan zonder toevoegde suiker.
Melk is in deze leeftijdsfase nog steeds een belangrijke voedingsmiddel. Tot 3 jaar moet je kindje 500 ml (groei)melk per dag drinken.
 
Hoeveel maaltijden per dag voor kindjes van 15 tot 18 maanden
Tussen de 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en diner) hebben peuters tussendoortjes nodig. Beperk het aantal tot 2 per dag: 1 ’s morgens en 1 ’s middags. Door je aan dit eetschema te houden voorkom je dat je kindje de hele dag aan het snoepen is. Meer weten over gezonde tussendoortjes voor peuter, klik hier.
 
Top