• Moeheid tijdens de zwangerschap

Moeheid tijdens de zwangerschap

Je zou midden op de dag in slaap kunnen vallen? Of eigenlijk al na een half uurtje werken?
Dat is heel normaal. Vooral in het eerste trimester van je zwangerschap en in de laatste paar weken kun je sneller moe zijn.

 

1) Oorzaken
De moeheid in het eerste trimester wordt veroorzaakt door je hormoonhuishouding. Die verandert in die eerste fase enorm. Je moe voelen kan zelfs een van de eerste symptomen zijn van je zwangerschap. Meestal gaat het in het tweede trimester al een stuk beter. In de laatste weken van de zwangerschap komt de vermoeidheid door je groter wordende buik. Hierdoor wordt het fysiek zwaarder. Vooral als je al een dreumes of peuter hebt, waardoor je minder makkelijk kunt rusten, kan dit trimester zwaar voor je zijn. Daarnaast groeit je kindje dit laatste trimester nog flink, waardoor hij meer voedingsstoffen gebruikt. Ook dat kost je lichaam energie.

2) Conseils

  • Dans la mesure du possible, tentez de céder à la fatigue en instaurant des pauses plus fréquentes et plus longues entre vos activités. 
  • Ne remplissez pas trop votre agenda et de temps en temps, octroyez-vous un jour de libre en plus.
  • N’hésitez pas à aller vous coucher tôt ou à vous accorder une petite sieste l’après-midi.
  • Tournez-vous vers des aliments (nourriture et boissons) sains, purs et nourrissants. Faites le plein de fibres pour éviter les pics et les chutes de glycémie. En effet, les aliments qui contiennent beaucoup de sucres (raffinés) vous donnent certes de l’énergie à court terme, mais vous vous sentez à nouveau fatiguée en raison de la baisse de glycémie qui s’ensuit.
  • Buvez suffisamment d’eau.


Top