• Wat eet en drink je niet

Wat eet en drink je niet

Zelf heb je vast weleens gemerkt wat gezond eten met je kan doen. Drink je genoeg water en eet je genoeg groente, fruit, vis, noten en peulvruchten, dan krijg je meer energie en zit je beter in je vel.
Gezond eten is vanzelfsprekend ook het beste voor de ontwikkeling van je kindje. De organen, botten, spieren en bloedsomloop zijn in ontwikkeling en dat proces vraagt om energie en bouwstoffen. Omdat bijvoorbeeld de organen al in het prille begin van je zwangerschap worden aangelegd, is het belangrijk om ook vóór je zwangerschap al verantwoord te eten. Ook kan gezond en regelmatig eten bijdragen aan een betere vruchtbaarheid.

 

1) Cafeïne 
Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in chocola, thee (behalve kruidenthee en rooibosthee) en energiedrankjes. Te veel cafeïne kan schadelijk zijn voor je kindje. Het advies is om niet meer dan 300mg cafeïne per dag te eten/ te drinken. Dit zijn ongeveer 3 koppen koffie. Sommige vrouwen hebben door veranderende smaak tijdens hun zwangerschap ineens ook geen trek meer in koffie of thee.

2) Alcohol
Drink geen alcohol tijdens je zwangerschap en liever ook niet voorafgaand aan je zwangerschap. Alcohol heeft een negatieve invloed op de vruchtbaarheid. Wil het dus niet lukken om zwanger te raken, dan kan het helpen om geen alcohol meer te drinken. Dat geldt trouwens ook voor zijn vruchtbaarheid. De kans op een miskraam kan zelfs vergroten als de man alcohol gebruikt voorafgaand aan de bevruchting. 

 

wat eet en drink je niet - sushi afbeelding - advies Hero Baby

Top